czynnościami z zakresu administracji publicznej, o których mowa art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Czynnościami, o których tam mowa to czynności, które w sposób władczy i jednostronny, wpływają na indywidualne prawa lub obowiązki podmiotu. Przekładając powyższy pogląd, na grunt spraw dotyczących udzielania dotacji oświatowej, to stwierdzić należy, iż czynności, o których mowa w art. 47 ufzo, decydują o przyznaniu lub nie, publicznych pieniędzy organowi prowadzącemu niepubliczną placówkę oświatową. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z dnia 24 kwietnia 2024 r. (sygn.: I SAB/Op 3/23) podkreślił, iż: ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie wprowadziła obowiązku wydania decyzji o odmowie przyznania dotacji oświatowej, ani decyzji o przyznaniu takiej dotacji. W przypadku jej przyznania po spełnieniu ustawowych warunków dochodzi bowiem do przekazania dotacji na rachunek bankowy placówki. Skoro więc ustawodawca nie przewidział żadnego sformalizowanego sposobu zawiadamiania organów prowadzących placówki oświatowe o udzieleniu bądź nieudzieleniu dotacji, to zawiadomienie strony takiego postępowania zwykłym pismem jest prawidłowe. Podobnie wypowiedziały się również sądy administracyjne w następujących sprawach: postanowienie NSA z 8 grudnia 2023 r., I GSK 1347/23, wyroki: WSA we Wrocławiu z 10 października 2023 r. III SA/Wr 3/23, WSA w Opolu z 29 czerwca 2022 r., I SA/Op 10/22).
Reasumując, Organ jednostki samorządu terytorialnego może odmówić wypłaty dotacji oświatowej w drodze zwykłego pisma.