Czy organ prowadzący niepubliczną placówkę oświatową korzysta z prawa do ograniczenia liczby kontroli?

Organ prowadzący niepubliczną placówkę oświatową (dalej: Organ Prowadzący) zazwyczaj jest wpisany do CEIDG albo do KRS – Rejestru Przedsiębiorców. Zatrudnia pracowników, odprowadza składki ZUS, płaci podatki i inne daniny publicznoprawne. W związku z tym podlega wielu kontrolom, np. Państwowej Inspekcji Pracy czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W praktyce pojawia się pytanie:
Czy Organ Prowadzący ma prawo do ograniczenia liczby kontroli przewidzianego w art. 54 ust. 1 Prawa przedsiębiorców – także w przypadku kontroli dotacji oświatowych?

Ograniczenie liczby kontroli w Prawie przedsiębiorców

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców:

Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy, za wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie”.

Na tym tle rodzi się wątpliwość: czy zakaz równoległych kontroli dotyczy również kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych?

Placówka oświatowa to nie działalność gospodarcza

Kluczowe znaczenie ma art. 170 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe:

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

W praktyce oznacza to, że choć Organ Prowadzący może być przedsiębiorcą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, to prowadzenie placówki oświatowej nie jest działalnością gospodarczą.

Wniosek dla organów prowadzących

Organ prowadzący niepubliczną placówkę oświatową nie korzysta z ochrony przewidzianej w art. 54 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, jeśli chodzi o kontrole dotyczące dotacji oświatowych.

Innymi słowy: nawet jeśli Organ Prowadzący prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie kontroli dotacji oświatowych przepisy o ograniczeniu liczby kontroli nie mają zastosowania.

Dlaczego to ważne dla niepublicznych przedszkoli i szkół?

  • JST (gminy, powiaty) mogą prowadzić równolegle więcej niż jedną kontrolę w tym zakresie.
  • Organ prowadzący musi być przygotowany na szczegółowe badanie dokumentacji związanej z wydatkowaniem dotacji.
  • Warto prowadzić dokumentację w sposób przejrzysty i systematyczny, aby zminimalizować ryzyko zakwestionowania kosztów.

Podsumowanie

Prawo przedsiębiorców nie chroni organów prowadzących niepubliczne placówki oświatowe przed wieloma kontrolami równocześnie, jeżeli dotyczą one dotacji oświatowych.

Kontrola dotacji oświatowych a Prawo przedsiębiorców.