Panie Mecenasie, przegrał Pan ale Pan wygrał. Tymi słowami sędzia sprawozdawca rozpoczęła wygłaszanie ustnych motywów rozstrzygnięcia, w sprawie (a właściwie w trzech sprawach) gdzie kancelaria reprezentowała organy prowadzące niepubliczne przedszkola.

Powyższa sprawa dotyczyła aktualizacji podstawowej kwoty dotacji za 2021 r., dokonanej w trybie art. 44 ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 7 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (dalej UFZO). W stanie faktycznym tej sprawy Organ dotujący we wrześniu roku budżetowego obniżył zaplanowane w budżecie gminy wydatki na wynagrodzenia nauczycieli przedszkolnych. Organ dokonał aktualizacji podstawowej kwoty dotacji uwzględniając wynagrodzenia dla nauczycieli, w aktualnej na dzień 30 września (czyli obniżonej) wysokości. Jak Państwo sądzicie, jaki był następny ruch Organu. Podwyższenie wydatków zaplanowanych na wynagrodzenia nauczycieli przedszkolnych do poprzednio zaplanowanej wysokości. Wytknąłem ten błąd w skardze do sądu administracyjnego. Jednakże Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 11 maja 2022 ro. Stwierdził, iż zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju przed sądami administracyjnymi, sąd administracyjny nie jest kompetentny żeby badać politykę gminy w zakresie planowania wydatków budżetowych. Z drugiej strony WSA w Gdańsku podniósł, iż organ uwzględnił kwoty zaplanowane w budżecie na dzień 30 września, a co za tym idzie nie można nic zarzucić Organowi.

Nie składając broni zaskarżyłem ww. wyrok, a właściwie jego uzasadnienie, do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Na marginesie tylko dodam, że WSA uwzględnił inne zarzuty mojej skargi więc de facto skarga została uwzględniona, lecz w niepełnym zakresie. Przechodząc do sedna sprawy zacytuje fragment uzasadnienia NSA: jeżeli w gminie doszło do aktualizacji kwoty dotacji ze względu na obniżenie wynagrodzenia pracowników przedszkoli, a następnie wynagrodzenia te zostały podwyższone, obowiązkiem organu jest dokonanie ponownej aktualizacji kwoty dotacji. Dodatkowo NSA doprecyzował przesłankę nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 3) UFZO, które stanowią podstawę do aktualizacji podstawowej kwoty dotacji. Przesłanką taką jest zarówno obniżenie jaki i podwyższenie wydatków zaplanowanych w budżecie gminy na wynagrodzenia pracowników przedszkoli.

Reasumując, powyższy wyrok będzie miał duży wpływ na praktykę Organów dotujących. Każdy ruch w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, dotyczący planowania wynagrodzeń nauczycieli może stanowić podstawę do aktualizacji podstawowej kwoty dotacji. Im bardziej ruch jest nietypowy, tym większe prawdopodobieństwo, zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 3) UFZO.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 sierpnia 2025 r. (sygn.: I GSK 1700/22).

NSA potwierdził: obniżenie i podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli to nadzwyczajne okoliczności obligujące organ dotujący do aktualizacji podstawowej kwoty dotacji.